Glosso is gastheer voor vijfde BRX afspraak

Nog maar net werden er punten gescoord op de Duivelsberg omloop. En in snel tempo kondigt zich op 26 & 27 juli al de vijfde confrontatie van het seizoen aan. In de maand mei mocht de Glosso omloop al gastheer spelen en het werd al snel duidelijk dat het er dit jaar stevig aan toe zou gaan. Vooral in de diverse XC klassen is strijd heviger dan nooit voordien. En ook de nieuwbakken BMW RX Cup oogt subliem. Maar in vergelijking met de vorige wedstrijd, die werkelijk in tropische temperaturen werd verreden, is het circuit van Arendonk zeer technisch. Kortom wie snel uit de startblokken komt heeft meestal al een klein streepje voor. Al moet er natuurlijk ook nog een ommetje worden gemaakt richting de joker ronde. En in alle euforie kan die wel eens vergeten worden. Rekenwerk komt er dus ook aan te pas. In de kleinste klasse bij de Mini Buggy U9 won Yenz Leysen de vorige confrontatie op de Duivelsberg. Colin Snoeys ging pas als derde over de meet maar leidt nog steeds in het klassement met vijf punten meer dan Yenz Leysen. Verleden jaar stond er geen maat op de snelle Nederlander Daan Spies bij de U12. Spies won wel op het Duivelsberg circuit en wil maar al te graag terug scoren op de Glosso omloop. Thymeo Dor ( LifeLive TNS) staat stevig in de schoenen in de XC Junior reeks. De Nederlander Pim Klaassen ( Peters Crosskart ) blijft in de schaduw van Dor. Kobe Pauwels ( Mygale XC04) voorstellen moet niet meer. De piloot uit Leopoldsburg timmert weer stevig aan de weg. Pauwels won op de snelle Duivelsberg maar voelt tegenwoordig de hete adem van Kyandro Van de Vivere ( LifeLive TN11) die een kleine voorsprong heeft genomen op de Limburger. Pauwels kwam vooral op de Duivelsberg de vroegtijdige uitschakeling in de 24U van Francourchamps vergeten. De fabrieksrijder bij Aston Martin wilde vooral terug scoren en dat deed hij dus met verve. Bjorn Versluys (GRR SuperBuggy) leidt in de SuperBuggy klasse voor Glen Sente (OS ED Hayabusa). De technische Glosso omloop zou wel eens voor een verandering in het klassement kunnen gaan zorgen. Slechts vier deelnemers tekenden aanwezig in Maasmechelen. Bij de RX3 was Nick Vanalken ( Volkswagen Polo ) goed op dreef. De Zutendaalnaar kwam in de finale het best weg en nam meteen een optie op een goed resultaat. Helaas ging de mechaniek van de  snelle Polo vroegtijdig stuk waardoor Yves Teelen ( Peugeot 208) de weg vrij kreeg om met de zege aan de haal te gaan. Al blijft Vanalken wel aan de leiding met achtenzestig punten. Teelen volgt op elf eenheden voor Willem Veltman ( Citroën C2) met achtendertig punten. De Nederlander Louis De Haas ( Opel Corsa ) won bij de Supernationals min 2000cc de openingsmanche op de Duivelsberg in de maand maart. De Haas gaf de Corsa opnieuw stevig de sporen en trok vanop de Pole meteen aan het langste einde. Al moest hij wel Ben Desender ( Honda Civic ) laten voor gaan die sneller onderweg was geweest na het nemen van de joker ronde. De Haas voert in de tussenstand in het BRX wel de leiding met vijfenzestig punten. Joël Strackx ( Honda Civic ) volgt op kleine afstand met negenenvijftig punten. De Nederlandse Mandy Kasse ( Ford Fiesta ) kreeg na de crash in Valkenswaard de wagen tijdig terug aan de start, en staat momenteel op een derde plaats.

In de zwaarste reeks bij de Supernationals plus 2000cc werd het in Maasmechelen een dubbelslag voor Yorick Maeyninckx ( Volvo 242). De Volvo rijder won eerst op zaterdag een wedstrijd meetellend voor het Duitse DRX kampioenschap. Een dag later had hij het even moeilijk om Kristof Bex (Volvo S40) en ook Steve Volders ( BMW M3) bij te benen. Volders was in de reeksen tweemaal sneller onderweg geweest. Maar in de finale stond er opnieuw geen maat op de snelle Maeynickx die met de dubbele zege op wolken mocht lopen. Kristof Bex leidt nog steeds in het klassement met een kleine voorsprong op Maeyninckx en Steve Volders. En in de BMW Cup ging de zege na een felle strijd naar Senne Vaesen ( BMW E36) voor spektakel man Glenn Cools ( BMW 330i). Tibo Vaesen mocht mee op het podium. Dit wordt zonder meer een triller op de Glosso omloop.

 

 

 

Timing zaterdag en zondag 26 &27 juli 2025

 Opening rennerspark op vrijdag vanaf 14.00uur tot 21.00 uur
Opening rennerspark op zaterdag vanaf 09.00 uur tot 21.00uur
Vrije training op zaterdag van 13.00 uur tot 17.30 uur

 Timing wedstrijd zondag

 Vrije training aanvang om 09.00 uur tot 10.15 uur
Heats aanvang om 10.30 uur
Semi finales aanvang om 15.30 uur
Finales meteen na de semi finales

Podium 1 uur na de finish van de laatste finale