Clubraces met tropische zomersfeer

Dat de aangekondigde hoge zomertemperaturen voor een extra detail zouden gaan zorgen tijdens de jaarlijkse Clubraces, kon de pret op het kurkdroge Glosso circuit niet drukken. Want met maar liefst honderdtien ingeschreven wagens was het net als vanouds weer een drukke maar vooral gezellige bedoeling. En net als in het verleden werd er weer aardig gestreden voor het hoogste podiumtrapje. Want daar draait het immers nog steeds om… voor één dag staan pronken met je behaalde trofee en bijhorende ruiker bloemen !

In de klasse A stond Nick Thielemans ( Citroën Saxo ) na drie reeksen er het beste voor. Enkel Ludo Coppens ( Toyota Starlet) zette de toon in de eerste reeks door als snelst doorheen de stofwolken iedereen voor te blijven. Doch mocht Thielemans in de A – finale vanop de beste plaats van start gaan. Ludo Coppens beet even aardig van zich af door als snelst weg te spurten. Maar nog voor het aansnijden van het onverhard trok Thielemans al aan de bel en nam vervolgens het roer over. Even dacht Bram Olefs ( Honda Civic ) tussen door te glippen maar de snelle Honda werd halt geroepen door de hoge curbstones langsheen de omloop.  Thielemans bouwde een mooie voorsprong uit en bleef ook na het nemen van de joker ronde aan de leiding voor Coppens. Maar in de achterhoede was Didier Crets ( Peugeot 205 ) aan Coppens voorbij gegaan en hield de deur dicht tot aan de finish. Ludo Coppens mocht uiteindelijk mee op het derde podiumtrapje.

Ivan Lievens ( Volkswagen Kever ) is in de klasse B inmiddels een vaste waarde geworden. Net als verleden jaar stond er in de reeksen geen maat op hem. Enkel Peter Govaerts ( Toyota Celica ) wist in de tweede reeks Lievens voor te blijven. Lievens mocht vanop de pole van start gaan in de A – finale. Al bleef Govaerts bij aanvang nog even in de buurt van Lievens’s snelle overjaarse Kever die duidelijk nog niet lijkt uitgezongen te zijn. Integendeel. Govaerts beet duidelijk zijn tanden stuk om in de buurt te komen van Ivan Lievens. Met een grote voorsprong reed Lievens mooi naar de overwinning. Govaerts vond onderweg nog een tweede adem maar zag aan de overzijde Lievens reeds worden afgevlagd. Zilver voor Govaerts. Stephan Willemse (BMW 318) ging als derde over de meet.

De klasse C werd gedomineerd door oud gediende Steven Van Nunspeet (BMW E46). Van Nunspeet trok in de eerste en derde reeks hard aan de bel. Enkel Joffrey Ooms ( BMW E36) wist Van Nunspeet in de tweede reeks voor te blijven. De pole was in de finale weerhouden voor Van Nunspeet die zich verslikte toen Youandie Meyssen (BMW E30) als snelst wist weg te geraken. Halfweg ging Van Nunspeet aardig op het gas staan en nam de leiding weer in handen. Meyssen en Stephanie Vanlingen ( BMW E36) streden voor de overige podiumplaatsen. Al leek naar het einde toe Vanlingen net iets sneller te zijn geweest op de erg stofferige Glosso omloop. Joffrey Ooms wist nog mee op het podium te stappen door nog aan Meyssen voorbij te gaan.

De klasse D waar dat de dames zeker niet moesten onderdoen voor hun mannelijke collega’s, stond er geen maat op Seline Vaesen ( BMW E36). Vaesen reed tot drie maal toe naar de snelste tijd in de drie reeksen. Maar ook Caro Schaerlaeken ( Honda CRX ) zette haar beste beentje voor door netjes in de buurt te blijven van Vaesen. Vaesen was het snelst weg in de A – finale en trok er meteen een grote lijn onder door iedereen  voor te blijven. Schaerlaeken ging nog vlot mee maar zag een snelle Kim Hermans ( Subaru Impreza ) naderen. Onderweg verloor Schaerlaeken’s snelle Honda een wiel waardoor de deur voor Kim Hermans plots openstond en uitzicht kreeg voor de twee podium plaats. Stefanie Triekels ( BMW Compact ) vond  de aansluiting met Hermans en mocht mee op het podium stappen achter Hermans en Seline Vaesen die met een afgebroken uitlaat als snelst over de meet ging.

Matthy Verkuringen ( BMW E92) wist zich via de reeksen naar beste startplaats te rijden in de A – finale in de klasse E. Al moest hij daar wel rekening houden met de snelle Volvo van Roland Myny. Myny droeg duidelijk de sporen van Verkuringen’s wagen die bij het aansnijden van het onverhard zwaar in de aanval ging om vooraan te blijven rijden. Verkuringen bleven vol op het gas staan en hield het tempo aardig hoog en mocht uiteindelijke als snelst op het podium stappen voor Roland Myny en B – finale winnaar Zino Verkuringen (Volvo S 40).